”Det är idealism att tro att regeringen helt avvecklar hädelselagen just nu.” Det sa Asma Jahangir, pakistansk människorättskämpe, tidigare FN:s särskilda rapportör för religionsfrihet och en av årets Right Livelihood-pristagare (också känt som det alternativa Nobelpriset) på ett seminarium vid Utrikespolitiska institutet i Stockholm. Hennes landskvinna Malala fick i veckan Nobels fredspris, vilket också sätter fokus på Pakistans hädelselagstiftning då även hon har anklagats för att häda mot Islam.
Pakistans hädelselagstiftning är världens kanske mest repressiva och göder både religiöst motiverade konflikter och personliga vendettor. Den slår mot både muslimer och icke-muslimer. Förra månadens brutala mord på Shehzad och hans höggravida fru Shama då hundratals människor anföll dem är ett exempel på detta. Efter att det kristna paret anklagades för att ha bränt en Koran ledde traktens mullor en folkhop för att utkräva hämnd. Shezad och Shama misshandlades med påkar och kastades in i en tegelugn. Deras tre barn är nu föräldralösa. Enligt en rapport från Pakistans anglikanska kyrka ”slet [gärningsmännen] av dem kläderna och paraderade dem nakna runt tegelugnen två gånger innan de attackerade och slog dem tills de nästan var döda… [sedan] kastades de i elden och brändes levande ”. Rapporten gör även gällande att mordet motiverades av en obetald skuld och att händelseanklagelsen var ett svepskäl.
Enligt Open Doors har hädelselagen i kombination med en utbredd korruption förödande konsekvenser för minoriteter. I en rapport från UNESCO framgår det även att pakistanska skolböcker uppmuntrar till diskriminering och våld mot religiösa minoriteter. Landets hädelselag används regelbundet för att driva personliga vendettor där både enskilda och grupper tar lagen i egna händer.
Mordet på Shezad och Shama är ett av de senaste i raden kopplade till Pakistans hädelselag. Enligt Islamabads Center for Research and Security Studies rör det sig omkring 60 personer som mördats sedan lagen inrättades 1991. Den 25 september dödade en fängelsevakt pastorn Zafar Bhatti efter att denne fängslats utan bevis för hädelse. Hans cellkamrat Mohammed Asghar, en 70 årig man diagnostiserad med schizofreni, även han anklagad för ha hädat, skottskadades. Den 7 majmördades advokaten Rashid Rehman för att ha försvarat den hädelseanklagade Junaid Hafeez, professor i engelsk litteratur vid universitetet i Multan. I mars förra året förstördes 150 kristna hem i byn Joseph Colony efter liknande anklagelser. Istället för att försöka stoppa attacken, beordrade polisen invånarna att fly. Ingen har ännu ställts till svars.
På torsdagen den 6 november, bara tre dagar efter mordet på det kristna paret, dödade en polis den shiamuslimske mannen Tufail Haider med en yxa sedan denne anklagades för att ha kritiserat Muhammed.
Efter morden på Punjabs guvernör Salman Taseer och minoritetsministern Shahbaz Bhatti år 2011, båda starka kritiker av Pakistans hädelselag, har det blivit uppenbart att staten varken kan värna mångfalden eller rättssäkerheten i landet. Domaren som dömde Taseers mördare har flytt landet på grund av hot och själva domen har överklagats. Bhattis mördare är fortfarande okänd.
Asma Jahangir, som många gånger kritiserat hädelselagstiftning, är dock försiktig optimistiskt om en gradvis förändring i landet. Mordet på Shezad och Shama mötte kraftiga protester och flera religiösa ledare och partier har fördömt dådet. När jag under seminariet frågade Jahangir ifall premiärministern Nawaz Sharifs besked om en särskild mordutredning är ett steg i rätt riktning mot hädelselagens avskaffande eller bara tomma ord, trodde hon inte på en snabb lösning. I stället betonade hon det långsiktiga arbetet:
”Vad som behöver göras är att bit för bit nagga lagen i kanten. Åtminstone behöver lagstiftningen ändras så att man tänker igenom två, eller till och med tjugo gånger, innan en anmälan. Det är inte en perfekt lösning men det skulle ge lagens offer mer säkerhet. Många religiösa ledare anser även att lagen missbrukas, så låt oss åtminstone stoppa missbruket och omforma lagen.”
Man får dock hoppas på ett effektivt arbete och Jahangir välkomnade även Sveriges hjälp. I våras uppmärksammade US Commission on International Religious Freedom 14 namngivna personer som sitter fängslade för hädelse i väntan på att avrättas. Bland dem den kristna fembarnsmamman Asia Bibi som arresterades 2009 och fick sin dödsdom bekräftad av landets domstol i oktober. Till AFP berättade Asias make att hon tidigare hade hopp om ett frikännande men att det nu kändes förlorat.
Asma Jahangir varning är därför uppfordrande: ”Vi är på väg mot anarki och den anarkin kommer från förnekandet av rättvisa”. Frågan är om fredspriset kan leda till en sådan motkraft.
Fotnot: En omarbetad version har publicerats i Svensk Tidskrift
Jacob Rudolfsson, Bitr. Generalsekreterare Svenska Evangeliska Alliansen