Påsken grundar sig på att något verkligt har skett i historien. Evangeliernas texter om Jesu död och uppståndelse utger sig för att skildra historiska händelser. Hela den kristna tron hänger på att Jesus dog på ett kors, begravdes, och sedan uppväcktes från de döda.
I 1 Korinthierbrevet 15 ställer Paulus sanningsfrågan om uppståndelsen på sin spets och dess innebörd för evangeliet om syndernas förlåtelse: Om Kristus inte har uppstått, då är den kristna tron inte bara ”tom” och ”meningslös”; de som fortsätter tro på en uppståndelse som inte skett är ”de mest ömkansvärda bland människor”.
I videoföredraget som länkas nedan går SEA:s generalsekreterare Stefan Gustavssson igenom de historiska skälen till varför Jesus uppstod från de döda. Att det inte handlade om en metoforisk eller ”andlig” uppståndelse, en själens fortlevnad, eller ens en återkomst till samma dödliga liv. Utan att han uppstod till det Bibeln beskriver som ett ”förhärligat” liv (1 Petrusbrevet 1:21).
VIDEO: Varför tro att Jesus uppstod från de döda? – Stefan Gustavsson
Som ett extra påskägg delar vi även ut ett nytt poddradioavsnitt om Stefans nya bok om Jesu identitet och uppståndelse: Stefans guide till skeptikerns guide
P.S. Tack för alla positiva bifall om vårt 1:a aprilskämt igår om
ORKP-certifiering. Det var även roligt att en del tyckte att idén som
sådan var god! SEA uppmuntrar givetvis till respektfullt bemötande på
arbetsplatser, skolor och offentliga institutioner av människor med olika identiteter och livsåskådningar. Däremot bör detta ske utan statliga direktiv eller dyra utbildningar genom intresseorganisationer, som exempelvis RFSL tillhandahåller med samma prisklass som i pressmeddelandet.
Det är dock inget skämt att Kristus är uppstånden.